Marc Mulders: kunst en liefde voor God vieren als een heilig spel

Marc Mulders (Tilburg, 1958) staat bekend om zijn indrukwekkende glas-in loodkunst. Zo maakte hij voor de doopkapel van de  Koepel Kathedraal st Bavo te  Haarlem enkele kunstwerken. Op 16 mei hield Hėlėne Besançon daarover een lezing voor de Vriendenkring van de Koepel Kathedraal st Bavo te Haarlem.

Na de lezing van Hėlėne Besançon  legde ik contact met Marc Mulders. Wat beweegt hem? Twintig jaar geleden liet hij zich uitschrijven uit de Katholieke Kerk. Dit wegens het afwijzen van gescheiden en homoseksuele personen. Toch blijven zijn werken doordrongen van de liefde voor Gods schepping.  

Marc Mulders: Verf en kleur

Op zijn schilderstukken zie ik dikke lagen verf. Hij wil dat het beeld een en al verf wordt en het beeld verf. Zo probeert hij de kern van Gods schepping diep te doordringen. Daarmee toont hij ons de grootsheid en de vervoering daarover.
Bij Marc Mulders gaat het om dynamiek en actie met doek en verf. Net als bij Vincent van Gogh versmelt de realiteit. Zelf beschouwt hij zich als een abstracte impressionist.  

Marc Mulders voor een van zijn werken
Marc Mulders voor een van zijn werken

Kleur en contrasten

De werken van Marc Mulders zijn een en al kleur. Hij schildert vooral op elkaar afgestemde pasteltinten. Zoals in zijn bloemschilderijen van rozen, irissen en papegaaitulpen.
Hij verft deze en andere bloemen laag na laag. Deze gelaagdheden geven zijn werken zeggingskracht. Geraakt door de vergankelijkheid van het leven laat hij nieuwe modelbloemen eerst verwelken. Pas daarna schildert hij ze.
Ook contrasten kenmerken zijn werk. Niet alleen tussen goed en kwaad maar ook tussen licht en donker. Als een beeldhouwer vormt hij werken uit licht. Zoals hij ook zelf steeds op zoek lijkt te gaan naar de essentie van het bestaan.  

Marc Mulders, spring is in the air, 7 maart 2023
Marc Mulders, spring is in the air, 7 maart 2023

Seizoenen

Op de schilderijen van Marc Mulders ontdek ik de kringloop van het bestaan op het ritme van de seizoenen. Dood wild in najaar en winter maar bloemenpracht in lente en zomer.
Het geeft expressie aan zijn verlangen om te delen in de schepping. Daarbij gaat hij steeds  op zoek naar ’geschapen stof’’. Zoals de verenpracht van een geschilderde fazant. Hij vult de leegte vna het bestaan met zijn liefde voor God en de natuur.

Marc Mulders, doopkapel Koepel Kathedraal Haarlem
Marc Mulders, doopkapel Koepel Kathedraal Haarlem

Glaskunst

’Om merg en nerven van een herfstblad te schilderen moet de olieverf vervluchtigen. Alleen dan kan je het doorzichtige karakter van bladeren tonen. Dat gebeurt door tijdens het schilderen foute passage weg te schrapen’’, vertelt Mulders.
Op deze ondergrond schilderde hij het herfstblad. Dit doet hij met zoveel terpentinenat dat het blad nu met een aquarel-substantie op de ondergrond rust. Dit oproepen van doorschijnend licht bracht hem op de gedachte om de ondergrond te laten bestaan uit doorschijnend glas. Dat legde de basis voor zijn kunstwerken van gebrandschilderd glas. Zoals de kunstwerken in de doopkapel van de Koepel Kathedraal in Haarlem.

BBH Studio Marc Mulders
Koepel Kathedraal Haarlem, wonderlijk lichtspel tussen de glas-in-loodramen van Marc Mulders en Jan Dibbets. Foto: Hėlėne Besançon
Koepel Kathedraal Haarlem, wonderlijk lichtspel tussen de glas-in-loodramen van Marc Mulders en Jan Dibbets. Foto: Hėlėne Besançon

Nog meer over Marc Mulders

Wist je dat?

Wist je dat Marc Mulders een facebookpagina heeft? Daarop lees ik dat hij blijft bidden en mediteren voor de vrede en voor de overwinning voor Oekraïne. Hij erkent dat het schilderen hem zwaar valt. ‘’Mijn gedachten komen overdag en ‘s avonds niet los van het leed wat de Oekraïense bevolking moet doorstaan.’’ Toch blijft hij doorschilderen.  

Zie verder de website van Marc Mulders.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *