Joop van den Ende : BN’ers spraken over zijn gouden t.v. tijdperk

Joop van den Ende, over hem spraken van links naar rechts:  Irene Moors, Bert van der Veer, Hennie Huisman. Caroline de Bruin en Erik de Vogel. Museum Beeld & Geluid, 25 februari 2024.
Joop van den Ende, over hem spraken van links naar rechts: Irene Moors, Bert van der Veer, Hennie Huisman. Caroline de Bruijn en Erik de Vogel. Museum Beeld & Geluid, 25 februari 2024.

Joop van den Ende liet Nederland gouden televisiejaren beleven. Wie herinnert zich niet zijn grote shows zoals de 1-2-3 show? Zijn rijke oeuvre is nu te zien in een online expo van Beeld & Geluid. In dit Hilversums museum genoten Peter en ik op 25 februari van het publieksevenement ’Het gouden tv-tijdperk van Joop van den Ende.’’  

Reden voor deze leuke middag was de onlangs geopende online expositie over Joop van den Ende.
Reden voor deze leuke middag was de onlangs geopende online expositie over Joop van den Ende.

De regie van ‘’Het Gouden TV-tijdperk van Joop van den Ende’’ lag in handen van Irene Moors. Het geheel was opgezet als een huiskamer met daarin Henny Huisman en Bert van der Veer plus Caroline de Bruijn en Erik de Vogel. In het volle theater klonken vaak lachsalvo’s en o ja’s. Tussen het publiek zaten dan ook veel oud medewerkers van Studio Aalsmeer.

Joop van den Ende en Studio Aalsmeer

Joop Van den Ende nam in 1984  het initiatief tot Studio Aalsmeer :‘’ Joop had toen nog maar amper ervaring met amusementsprogramma’s’’,  vertelt Henny Huisman.  ‘’De KRO vroeg hem een loterij te organiseren. Deze moest voor het goede doel een totaalbedrag van 25 miljoen gulden opleveren voor het goede doel. Dat werd zijn  grootste opdracht tot dan toe. ’’
Van den Ende zag meteen een grote show voor zich met 500 man publiek en een groot live orkest. Daarbij hoorde ook een showballet en elke week een wisselend decor. De studio’s in Hilversum waren daarvoor te klein.
Daarom kocht Joop de uit 1928 daterende bloemenveiling in Aalsmeer.  Deze bevatte maar liefst vier grote hallen en een hoge toren. Groot genoeg voor Joops 1-2-3 show met als presentatoren Rudi Carell en Ted de Braak.

Het Gouden TV Tijdperk van Joop van den Ende, Museum Beeld & Geluid, Hilversum, Hennie Huisman en Irene Moors bij kledingrek uit de Soundmixshow.
Het Gouden TV Tijdperk van Joop van den Ende, Museum Beeld & Geluid, Hilversum, Hennie Huisman en Irene Moors bij kledingrek uit de Soundmixshow.

Talentenjager Joop van den Ende en Henny Huisman

Joop van den Ende was ook een talentenjager. Zo ontdekte hij ook presentator Henny Huisman tijdens een concert van André  Hazes in het AZ-stadion. Van den Ende nodigde hem uit om de Zomeravondshow van de KRO te presenteren. Dat leidde onder andere tot de avondvullende Soundmix show.
Voor het eerst konden mensen voor het eerst bellen naar een speciaal nummer.
Het verhaal daarover behoort tot de vele lachmomenten van ‘’De Gouden Jaren van Joop van den Ende.’’ ‘’Het hele land lag plat’’, herinnerde Huisman zich op 25 februari.

Bert van der Veer

De door meer dan zes miljoen bekeken Soundmix show ontregelde zelfs het vliegverkeer. ‘’Joop zei dat gaat niet goed’’, vertelde programmamaker en schrijver Bert van der Veer.  ‘’Van Joop moest ik het bellen regelen Dat was lastig.  We hadden wel telefoonkastjes, maar wisten niet waar de draad bleef. ‘’   
Van der Veer deelde ook zijn herinneringen aan de persoon Joop van den Ende. ‘’Iedereen ging voor hem. Maar o je als er iets niet klopte. Dan gaf hij de volle laag aan de eerste die hij ontmoette. Even later kreeg deze persoon dan een ferme klap op zijn schouders. Joop wilde gewoon het beste ervan maken.’’

Joop van den Ende en Hennie Huisman
Joop van den Ende en Hennie Huisman

De rode draad van Joop van den Ende

Talentontwikkeling en -ondersteuning lopen als een rode draad door de carrière van mediamagnaat Joop van den Ende. Van cabaret tot musical en van alles daartussen schiep hij een wereld waarin talent zich kan ontwikkelen.
Daarbij speelde ook kritiek een rol. Van den Ende: ’’We weten allemaal wat er nu speelt. Kritiek mag bijna niet meer. Je moet allemaal alleen maar aardig zijn voor elkaar. Dat kan niet. Je moet wel beschaafd zijn. Je moet niet iemand kapotmaken, maar je moet iemand inspireren, en proberen te kneden. Dat je talent dat voor je is mooier en beter wordt.
Van den Ende zette Nederland als musicalland op de kaart. ‘’Daarbij lag mijn totale liefde bij televisieproducties en musicals,’’ zegt Joop in de online expo. Joop dacht niet in het klein, maar in het groot. ‘’Zulke grote shows van ruim twee uur zoals de 123 show gaan niet meer’’, zegt hij. ‘’Alles moet tegenwoordig sneller.’’

Is er nog toekomst voor grote televisieshows?

Toch ziet Joop Van den Ende nog toekomst voor grote shows. ‘’Alleen niet met presentatoren die het even snel doen. Wel  met mensen die er de tijd voor nemen en zich de show eigen maken. Alsof deze van hen is. We missen nu producers, regisseurs en vooral ook de presentatoren met de liefde om dit te doen.’’   
Henny Huisman mist vooral  de gezelligheid van destijds. ‘’Als je nu een studio binnenstapt, dan zie je alleen maar witte muren. Er is minder gevoel.’’ Van der Veer wees op de andere techniek. ‘’Het is allemaal moderner geworden. De enorme showtrappen van toen kunnen niet meer.’’ Vanuit het publiek benoemde iemand de behoefte aan nostalgie en van daaruit ook naar grote shows. 

Erik de Vogel en Caroline de Bruijn.
Erik de Vogel en Caroline de Bruijn

Caroline de Bruijn  

Wat blijft is de soap Goede Tijden, Slechte Tijden. In opdracht van Joop Van den Ende schreef Bert van der Veer in 1991 dit kijkcijferkanon. ‘’Wij zijn nog de enige overgeblevenen uit de beginjaren van Studio Aalsmeer’’, zegt Caroline de Bruijn  (Janine).  ‘’Net als de andere sterren uit het begin werd ook ik destijds zomaar van straat geplukt.’’
De eerste en oudste soap op de Nederlandse televisie werd door Joop in 1990 bedacht.  Hij liet zich daarbij inspireren door Amerikaanse series als Dallas en Dynasty. ‘’Met grote producties en heftige scènes doorbrak Joop de nuchterheid van het heersende Hollandse realisme’’, zegt Caroline.   

Erik de Vogel

Erik de Vogel (Ludo) wijst in de online expo op de moed van Van den Ende. ‘’Volgens de media was een soap te duur. Ook zou ze snel gaan vervelen wegens de dagelijkse uitzending. Joop van den Ende dacht daarover anders en zag juist mogelijkheden.’’
Op 25 februari noemde De Vogel op Joops vertrouwen in mensen. ‘’In 2000 bedachten Caroline en ik het reisprogramma Van Hier Tot Tokyo. Ik schreef ons plannetje op papier en gaf dit aan Joop. Vervolgens stelde hij aan mij zijn kantoor met telefoon en fax beschikbaar. Zulke dingen kunnen nu niet meer.’’

Zelf gaf hij het startsein voor zijn online expositie. Foto: Emma Pot
Zelf gaf hij het startsein voor zijn online expositie. Foto: Emma Pot

Verder verdiepen in Joop van den Ende en de media

Wist je dat?

Wist je dat Joop van den Ende een eigen circus had? Na 75 afleveringen van Bassie en Adriaan in een of andere circus besloot hij een eigen circus te starten. Hij kocht een grote tent en vrachtwagens plus nog veel meer. Maar zijn totale liefde lag bij televisieproducties en musicals.       

Kijk voor meer informatie op de website van Beeld & Geluid/ Joop van den Ende.   

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *