Alle Mensche werden Brüder. Zo heet de eindfinale van de 9e symfonie van Ludwig van Beethoven. Drie jaar voor zijn overlijden schreef hij dit meesterwerk op basis van het door Schiller geschreven ‘’Lofdicht aan de Vreugde’’. In deze compositie uitte Beethoven al zijn frustraties, wanhoop, dankbaarheid, dromen.
Een impressie van zijn leven geeft de theaterspecial ‘’Het jaar 250 na Beethoven’’ van presentator Floris Kortie en pianiste Vera Kooper. Het laat zien hoe Beethoven de wereld veranderde. Floris Kortie vertelt over het leven van de componist en Vera Kooper begeleidt hem met haar virtuoze pianospel. Filmbeelden wisselen hun verhaal en spel af.
Alle Mensche werden Brüder: en Lesbos
Bij een filmpje van het massaal gezongen ‘’Alle Mensche
werden Brüder’’ denk ik terug aan die ene reis door Oost-Turkije. Deze bracht
Peter en mij en de andere groepsleden op een terras met uitzicht op het in de
verte gelegen eiland Lesbos. Een toevluchtsoord voor talloze vluchtelingen maar
ook een plaats waar velen verdrinken.
Opeens pakte Peter zijn mondharmonica. Hij speelde ‘’Alle Mensche werden
Brüder.’’ Iemand zette in en even later zongen we en neurieden we als groep
mee. Nooit tijdens deze reis voelden we ons als groep zo verbonden met elkaar
als juist op dit moment. Vanaf dat moment wist ik, dat ik Peter nooit meer
wilde missen. Een jaar later trouwden we.
Alle Mensche werden Brüder: en de liefde?
Zelf trouwde Ludwig van Beethoven nooit. Hij was om de haverklap verliefd. Het duurde nooit lang. Hij viel vooral op voor hem onbereikbare vrouwen. Zij waren wel van adel maar hij niet. Dat maakte al deze vrouwen onbereikbaar voor hem.
In 1801 raakte hij verliefd op Giuletta Guiccardi “ein liebes zauberisches Mädchen” Voor haar schreef hij de “Mondscheinsonate”.
Na diverse verbroken liefdes kreeg hij in 1810 een relatie met Thérèse Malfatti. Voor haar schreef hij het na zijn dood gevonden meesterwerk “Für Elise”. Door zijn onduidelijke handschrift kon men de naam Thérèse niet goed lezen. Ze dachten dat er Elise stond.
Die unsterbliche Geliebte
In 1810 ontvlamde zijn liefde voor Bettine. Ze trouwde met Achim von Arnim. Hij was wel
van adel èn één van de belangrijkste dichters.
Diep beproefd schreef Beethoven: ’’’ betreur mijn lot’’ schreeuw ik met
Johanna/Jeanne d’Arc uit Schillers die Jungfrau von Orleans. Als ik al deze
rampspoed nog enige jaren kan weerstaan zal ik de Allerhoogste danken.’’.
Op 5 juni 1812 schreef hij een brief aan ‘’die
Unsterbliche Geliebte’. Zij is vermoedelijk Josephine von Brunswick, maar vast
staat dat niet. Zinnen uit deze
brief zien we in de theatershow 250 jaar na Beethoven. Beethoven raakte in deze liefde zo
gefrustreerd, dat hij voortaan geen relatie meer aanknoopte Hij bleef liever
alleen en trok zich terug in zijn innerlijke wereld.
Suizende oren
Beethoven leed niet alleen aan liefdesverdriet maar ook aan beginnende
doofheid Aan zijn arts Franz Wegeler schreef hij:
‘’In de laatste drie jaar is mijn gehoor steeds zwakker geworden. In het
theater moet ik dicht bij de orkestleden gaan staan om ze te kunnen horen en
vanaf een bepaalde afstand hoor ik de hoge tonen van de instrumenten of de
zangers niet meer. Ook heb ik soms moeite met het verstaan van mensen, vooral
als ze zacht spreken. Ik hoor wel geluid, maar versta geen woorden. Maar als
iemand schreeuwt kan ik daar niet tegen’’ (1801)
Gedreven uit pure wanhoop wilde hij zich van kant maken. ‘’nur sie die Kunst, sie hielt mich zurück.” (Slechts de kunst
hield me tegen),’’ schreef hij in zijn , Heiligenstädter Testament 1802).
Ook kreeg hij last van een akelig zoemen in
zijn oren. Hij leed aan tinnitus. Een kwaal waaraan in 2019 een miljoen mensen
in Nederland lijdt, onder wie ik zelf sinds een jaar. Zoals de meesten moet ik
ermee leren leven. Niets helpt of toch?
Beethoven schreef: ´Katoen in mijn oren bevrijdt me tijdens een pianoforte
van onaangenaam zoemen. Mijn gehoorverlies, een duivel die zich in mijn oren vestigt.
´
Dat alles beinvloedde zijn composities. Zijn muziek werd steeds
ernstiger en zijn symfonieën langer.
Afgekraakt
Een groot deel van het publiek kraakt hem
af wegens zijn compositie Eroica (1805). Ze vinden de lengte te lang en ergeren
zich aan het geschetter van hoornblazers. Tot 1800 speelden ze een rol bij de
jacht, maar deden nu mee in het orkest.
Het publiek noemde het ‘’dikdoenerij’’. Slechts enkelen applaudisseerden.
Beethoven boog niet voor hen, want hij vond het applaus te matig. Nijdig schreef hij: ‘’Als ik een symfonie
schrijf van één uur zal men die kort genoeg vinden.’’ Kenners noemen het een
mijlpaal in de muziekgeschiedenis.
Prins Lichnowsky was enthousiast en wilde de exclusieve rechten als
Beethovens beschermeer. Hij sponsorde de componist met een bedrag zo groot als
een jaarsalaris. Beethoven gunde de eer aan Napoleon. De componist en prins
kregen ruzie. , Er ontstond ruzie. de
Een gemakkelijk heerschap was Ludwig van Beethoven niet. Beethoven weigerde
voor hem te spelen en schreef:
“Vorst, wat u bent, bent u door toeval en geboorte. Prinsen zijn er altijd
geweest en zullen er nog duizenden komen. Van Beethoven bestaat er echter maar
EEN’’.
Onderzoek UvA
Uit onderzoek van de UvA blijkt de invloed van
Beethovens gehoorschade op zijn composities. In 1810 kon hij nauwelijks nog
hoge tonen horen. Zijn composities kregen daardoor steeds meer midden en lage
tonen.
Toen zijn gehoor helemaal achteruit
ging, componeerde hij meer en meer muziek in zijn hoofd . De hoge noten keren
dan weer terug in zijn geheugen èn composities. Toen hij volledig doof was componeerde hij de
9e symfonie, door velen gezien als het hoogtepunt van zijn werk.
Dynamisch met grote explosies van emoties maar ook met stiltes. Alle emoties
komen tot extase in een grote geluidsexplosie.
Staande ovatie voor Alle Mensche werden Brüder:
De 9e symfonie met daarin als finale Alle Mensche werden Brüder werd voor het eerst uitgevoerd op 7 mei 1824 werd in het Weense Kärntnertor Theater. Het werd een groot succes, De hele zaal zat vol, maar de koninklijke loge bleef leeg.
Na 12 jaar een teruggetrokken leven te hebben geleid stond Beethoven weer op het podium. Wegens zijn doofheid kon hij niet meer zelf dirigeren. Bij het losbarsten van het applaus draaide de alt Caroline Unger hem om. Zo zag hij de mensen wel klappen, maar kon ze niet horen.
Drie jaar later overleed Beethoven. Ongeveer 20.000 mensen keken naar de uitvaartstoet.
Ludwig van Beethoven(1770-1827): een briljante maar gekwelde geest
● De Beethovenvereniging schreef een uitgebreide biografie over Beethoven.
● De theatertoer ‘’Het Jaar 250 na Beethoven: hoe Beethoven de wereld veranderde’’ geeft een goede impressie van het leven van Beethoven en over zijn invloed op het nu. Floris Kortie vertelt en Vera Kooper speelt bekende werken.
● Beethoven behoorde samen met Mozart, Haydn, Verdi tot de grote muzikanten van de 18e eeuw. Aan hun muziek ontleent Europa een groot deel van zijn identiteit.
● Stichting ”Nicht diese Töne” is genoemd naar de eerste regel van ”Alle Mensche werden Brüder” Ze wil een nieuw geluid laten horen in voorstellingen, concerten en andere muzikale projecten.
Wist je dat?
Wist je dat Alle Mensche werden Brüder het volkslied van Europa is? Aan Schillers ’’Lofdicht aan de vreugde’’ voegde Ludwig von Beethoven de eerste drie regels toe.
O Freunde, nicht diese Töne!
Sondern laßt uns angenehmere anstimmen
Und freudenvollere!
Muziek verrijkt je leven, dat vindt ook Frans Lommerse van de Toneelschuur in Haarlem.
Wat een bijzonder mooi verhaal heb je geschreven Marianne over deze grote componist. Hoe schrijnend, de eenzaamheid moet hem parten hebben gespeeld, opgesloten in zichzelf. Het is een wonder als je zulke mooie muziek kunt schrijven met zoveel gevoel er in en jaren later zijn we nog ontroert door zijn muziek. En zoals jij het hebt geschreven maakt in mij veel los… ik ga liederen zoeken en aan de slag ermee, dankjewel en liefs, ook aan jouw Peter, met hartegroet, Riny XXX
Dankjewel Riny,
Ik ben zelf ook geraakt door het levensverhaal van Beethoven. Ik wist dit allemaal nog niet totdat ik me er deze week in ging verdiepen. Jij gaat aan de slag met de liederen en ik doe dat met zijn muziek voor de piano. Peter geniet dan intens. Het verbaast ons dat er zoveel levenslust klinkt in de composities van Beethoven en dat terwijl hij het zo zwaar had. Hij moet een sterke persoonlijkheid geweest zijn. Ik wens jou en je man een prettig weekend.
Mooi geschreven.
Dank je wel Hub. Ik speel nu op de piano steeds zijn muziek en Peter geniet daar steeds weer van.