Dirk-Jan Kop beschrijft in zijn roman ‘’In het diepe’’ vier levens van buitenbeentjes. Zij komen in conflict met de normen en waarden van hun naaste omgeving. Vanuit zijn diepgaande kennis over kerk en maatschappij wijst Dirk-Jan Kop op intolerantie en onvrijheid in huidig Nederland.
Dirk-Jan Kop opent ‘’In het diepe’’ met Mattheus 10: 34. Hierin stelt Jezus dat wie Hem wil volgen zijn naasten moet loslaten. Gaat het hier om eigenliefde van Jezus of speelt er meer? Volgens mij betreft het vooral het Hem willen volgen in Zijn liefde voor de wereld. Daarin spelen intolerantie en onvrijheid geen rol. Iedereen is welkom.
Lees meer: Intolerantie : ‘In het diepe’ toont huidig Nederland op zijn smalstDirk-Jan Kop opent ‘’In het diepe’’ met Mattheus 10: 34. Hierin stelt Jezus dat wie Hem wil volgen zijn naasten moet loslaten. Gaat het hier om eigenliefde van Jezus of speelt er meer? Volgens mij betreft het vooral het Hem willen volgen in Zijn liefde voor de wereld. Daarin spelen intolerantie en onvrijheid geen rol. Iedereen is welkom.
Intolerantie en onvrijheid vormen de rode draad van ‘’In het diepe’’. Geschreven als een feitenverslag is het een dagboek. Dit beschrijft de periode van 12 september 2001 tot en met 5 mei 2002. Elke dag wordt op een enkele na voorafgegaan door een kort nieuwsbericht.
12 september is de dag na de aanslag op de Twin Towers in New York. 5 mei is de dag voorafgaande aan de moord op Pim Fortuyn. Met de komst van de Euro en meer verandert Nederland ingrijpend. Maar geldt dat ook voor de mens?
Anders dan de maatschappij verandert de mens niet zo snel. Zo blijkt uit ‘’In het diepe’’ Als geesteskinderen van Jan Kop komen vier buitenbeentjes in problemen met hun naaste omgeving. Hun ruimdenkende geest botst met het keurslijf van een ‘’zinledig geloof’,’ zoals de auteur het noemt. .
Dirk-Jan Kop toont Nederland op zijn smalst met schrijnende voorbeelden van intolerantie en onvrijheid. Volgens hem vertoont Nederland Kafkaiaanse trekken. Wat hij hiermee bedoelt blijft onduidelijk. Wat betreft de rode lijn doet ‘’In het diepe’’ wel denken aan Kafka,’’ Ook in ‘’het diepe’’ staat de schuld bij voorbaat al vast.
Als schuldig aan intolerantie en onvrijheid wijst Dirk-Jan Kop op:
‘’Wie Mij wil volgen moet zijn naasten loslaten,’’ stelde Jezus (Mattheüs 10:34). Om de essentie van deze roman te pakken, vervang ik het woord Mij door liefde. De hoofdpersonen willen hun hart volgen maar zitten gevangen in een keurslijf.
Als buitenbeentjes krijgen ze te maken met agressie en wreedheden. Het net van intolerantie en onvrijheid spant zich steeds meer om hen heen. Toch blijven ze worstelen met het loslaten. Totdat ze het heft in eigen hand nemen.
‘’In het diepe’’ is beeldend geschreven en gemakkelijk leesbaar. Met rake tegenstrijdigheden wijst het op geestelijke bekrompenheid in huidig Nederland. De locatie is een denkbeeldig dorp in de ‘’Calvinistische moerasdelta’’, zoals Reve het volgens Kop zou noemen.
Wist je dat Dirk-Jan Kop in 1986 in dienst trad van het ministerie van Buitenlandse Zaken? Hij werkte onder andere in Moskou en St. Petersburg en op het departement. De val van de Berlijnse muur ziet hij als hoogtepunt van zijn carrière
Kijk voor meer interessante boeken op de webiste van Kelbo .
Klaus Kenneth overleefde zijn eenzaamheid met zijn gitaar en meisjes totdat hij God vond Klaus…
200 jaar KNRM, expositie Redders op Zee, Katwijks Museum De KNRM (Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij)…
Rouwverwerking, lezing van rouwcoach Paul Stolwijk voor Bij Barth, Bartholomeuskerk Poeldijk, 5 april 2024. Vlnr:…
Grimbergen, prior Johan Goossens van de abdij der Norbertijnen. Op de achtergrond de abdij en…
Maassluis, 1924, koningin Wilhelmina zwaait naar de burgers vanaf het balkon van het raadhuis (nu…
Arendo Joustra bij WNL op zondag, 17 maart 2023 Arendo Joustra was 24 jaar lang…