Roman en Henriëtte Reisinger maken samen adembenemend mooie stillevens, Hij schildert en samen verzamelen ze en maken ze de compositie. Hun werk is zo realistisch dat mijn man Peter tijdens Naarden the Art Fair 2020 vroeg: ‘’Is dat een foto?’’
‘’Het werk van Roman Reisinger is zo levensecht, dat ik zijn werk echt aanzag voor een foto’’, zegt Peter. ‘’Neem die takjes, die blaadjes, zo zie je ze in de natuur ook.’’ Hij wijst naar links naar een boeket in een vaas van Royal Delft. Het is een en al kleurexplosie.
Samen staan Peter en ik voor de stand van Roman en Henriëtte
Reisinger tijdens de Naarden Art Fair 2020. Rechts zie ik een boeket witte magnolia’s. Het
is een rustpunt op de avond van deze druk bezochte beurs.
Vanavond tijdens de Private View zijn
alleen genodigden welkom. Ik zie Willem De Winter van het programma Kunst en
Kitsch, Nout Wellink en andere bekenden die zich buigen over kunstwerken met
een prijs die varieert van enkele duizenden tot tienduizenden euro’s.
Vol enthousiasme vertelt Henriëtte Reisinger over de fabelachtig mooie doeken van haar man. ‘’Aan het boeket met de kleurexplosie werkte hij zeven maanden lang zeven dagen per week. En dat allemaal niet in opdracht maar uit vrije wil omdat hij wil laten zien hoe mooi de natuur is’
‘’Leven is niet het werk. Het werk is leven’’, zegt Roman.
Roman en Henriëtte Reisinger maakten in 2017, 2018 en 2019 de serie Royal Delft. In deze serie vallen vooral de kleurnuances op. Van wit naar roze, rood en nog veel meer kleuren met een groot oog voor detail. ‘’We moeten het zelf mooi vinden’, zegt Henriette. ‘’Het is een spontaan proces. Alle werken staan dicht bij onszelf.’’
Alles
begint met de voorbereiding. Zoals bij de serie veldbloemen. Dat zijn
schilderijtjes met elke maand een ander boeket maar steeds in dezelfde vaas.
Henriette gaat van april tot september in de berm en in het veld op zoek naar vlasbekjes,
herdersstaf, steenanjer, koolzaad. Wilde planten en bloemen waar je zo snel aan
voorbij loopt, maar nu schitteren in het werk van Roman Reisinger.
Ook gaan ze samen naar de markt en voor de serie Royal Delft leenden ze vazen
van het Museum Royal Delft. ’’De eerste moesten we huren, maar de andere
mochten we lenen’’, zegt Roman.
Na het verzamelen begint het samenstellen van de compositie, het schetsen en bewerken
en beschilderen van het houten paneel en fijn slijpen. ‘’Die voor de serie
Royal Delft was te groot om mee de trap op naar mijn werkkamer te tillen. Dat
leidde tot de komst van een atelier op de begane grond,’’ zegt Roman.
Roman Reisinger werkt ook in opdracht. ‘’Ik schenk veel
aandacht aan het aan persoonlijke verhaal. Herinneringen laten iets of iemand
tot leven komen. Met al die memories gaat hij in alle rust aan de slag.
Of ze samen een goed koppel vormen? ‘’Jazeker!’, zegt Roman en Henriette beiden
tegelijk.
● Roman Reisinger past de techniek toe van 17e -eeuwse Hollandse meesters;
● Hij schenkt veel aandacht aan het detail, de compositie, de sfeer, het evenwicht;
● Zijn schilderkunst ademt een en al realisme, je ruikt als het ware de bloemen;
● Voor de serie met de tulpenvazen werkte hij samen met Royal Delft.
Wist je dat Roman Reisinger autodidact is? De eerst beginselen leerde hij van zijn vader, die een allround vormgever uit de reclamewereld was. Kijk voor meer informatie op de website van Roman en Henriëtte Reisinger.
Alphen aan den Rijn , 24 april 2024, Museumpark Archeon. Burgemeester Liesbeth Spies is trots…
Klaus Kenneth overleefde zijn eenzaamheid met zijn gitaar en meisjes totdat hij God vond Klaus…
200 jaar KNRM, Katwijks Museum, expositie Redders op zee. De KNRM (Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij)…
Rouwverwerking, lezing van rouwcoach Paul Stolwijk voor Bij Barth, Bartholomeuskerk Poeldijk, 5 april 2024. Vlnr:…
Grimbergen, prior Johan Goossens van de abdij der Norbertijnen. Op de achtergrond de abdij en…
Maassluis, 1924, koningin Wilhelmina zwaait naar de burgers vanaf het balkon van het raadhuis (nu…