Het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds presenteerde op 21 september zijn Presentatiefestival. Dit vond plaats in Antropia te Driebergen. Het evenement trok honderden donateurs. Om hen te danken voor hun steun organiseerde het NMF dit muziekfeest.
Wat zou het leven zijn zonder muziek? Zelf speel ik al vanaf mijn 9e piano. Mijn moeder luisterde mijn gevoel af van mijn spel. Was ik weer eens verliefde dan dartelde de muziek. Bij de een of andere tobberij klonk de muziek droefgeestig. Dat maakt een instrument tot iets om van te houden. Vandaar ook mijn giften aan het NMF voor renovatie van oude muziekinstrumenten.
Nationaal Muziekinstrumenten Fonds en Theo Olof
Ook Theo Olof koesterde de liefde voor het instrument. Samen met Pieter Moerenhout richtte Theo Olof (1924-2012) in 1988 het NMF op. Theo had daarvoor een goede reden.
Na 43 jaar op een geleende Stradivarius gespeelde te hebben, moest hij deze opeens teruggeven aan de eigenaar. Dat deed pijn. Daarom reageerde hij positief op het voorstel van Pieter Moerenhout voor het oprichten van het NMF. Daarbij mocht de uitleentermijn van een muziekinstrument niet tijdgebonden zijn.
Nationaal Muziekinstrumenten Fonds: gedachtegoed
Door het NMF op te richten zorgden Theo en Pieter ervoor dat musici op goede instrumenten kunnen spelen. ‘’We zijn er als NMF trots op dat we als NMF dit gedachtegoed nog steeds mogen voortzetten’’, zegt directeur Manon Veenendaal.
Het NMF helpt bij het kiezen van het juiste instrument. Ook biedt het fonds aan musici de kans voor het opdoen van podiumervaring. Daarnaast streeft het fonds naar het behoud van instrumenten uit de Nederlandse Vioolbouwschool.
Nederlandse vioolbouwschool
Het NMF ziet de Nederlandse vioolbouwschool als nationaal cultureel erfgoed. Deze stond rond 1650 op internationaal hoog niveau. Zo blijkt uit het onderzoek van de Nederlandse vioolbouwer Hubert de Launay.
Tijdens het Presentatiefestival van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds speelde de viool dan ook een van de boventonen. Zo genoot ik van het optreden van de winnaars van de Coosje Wijzenbeek Prijs.
NMF en het Chamber Jazz Consort
De dag begon meteen al goed met een optreden van het Chamber Jazz Consort. Op het door zon overgoten terras van Antropia genoten we van een betoverend en dynamisch jazzconcert.
Het Chamber Jazz Consort mengt elegante klassieke strijkmuziek met het complexe ritme van jazz. Daarbij varieert de muziek van traditionele swing tot hedendaagse jazzmuziek. Oene van Geel speelde daarbij de altviool.
Altviolist Oene van Geel
Oene van Geel (1973) is niet alleen een altviolist maar ook een componist. Met gedurfde improvisaties toont hij zich een waar avonturier. In 2013 won hij de Boy Edgar prijs voor jazz en geïmproviseerde muziek.
Met als mentoren Theo Loevendie en Guus Janssen voelt hij zich verbonden. ‘’Het zijn mensen die analyse en intuïtie combineren’’, zegt hij. Ook geeft hij masterclasses met als deelnemers jonge muziektalenten met een instrument in bruikleen van het NMF.
Workshop Nationaal Muziekinstrumenten Fonds
Tijdens het Presentatiefestival van het NMF gaf Oene van Geel een workshop. Hij deed dit met behulp van door hem getekende regiekaarten. Bij het omhoogsteken begon je vanuit je eigen improvisatie de verlangde actie.
Daarbij kregen we verschillende instrumenten. Zelf koos ik een voor een slaginstrumentje om er vrolijk op los te slaan. Om de beurt speelden we de rol van regisseur door het opsteken van een zelfgekozen kaart.
Vrije improvisatie
In de workshop van Oene van Geel voor het NMF draaide alles om vrije improvisatie. Daarbij werden de regels van pop en jazz losgelaten. Voor zover deze al voor Oene bestaan.
We luisterden naar en reageerden op elkaar. Ik verbaasde over mijn eigen talent. Thuis speel ik op de piano vanaf mijn negende uitsluitend bladmuziek. Nu liet ik me als 70plusser enkel leiden door mij gevoel voor klank en ritme. ‘’Voor creativiteit ben je nooit te oud,’’ zei Oene van Geel.
Nationaal Muziekinstrumenten Fonds, Coosje Wijzenbeek Prijs
Het hoogtepunt van deze dag was voor mij het optreden van de winnaars van de jaarlijkse competitie genoemd naar de viooldocente Coosje Wijzenbeek (1948-2021). Ze vormde de motor achter vele violisten.
Bij deze competitie gaat het zowel om de ontwikkeling van de persoon als van zijn spel. Manon Veenendaal noemde de ontwikkeling van ‘’haar’’ pupillen verrassend. ‘’Vanaf 13 a 14 jaar komen ze binnen. Jaren later zie je ze soms terug en ontdek je mooie ontwikkelingen,’’ zei ze.
NMF en de prijswinnaars van de Coosje Wijzenbeek Prijs 2024
Marcel Sutedja (2007) won de eerste prijs op 29 januari 2024 in Tivoli Vredenburg.
Tijdens het presentatiefestival van het NMF was voor mij Marcel Sutedja de topper. Hij speelde virtuoos Felix Mendelssohn: Allegretto non troppo–Allegro molto vivace uit Vioolconcert in e, op. 64.
Na zijn optreden genoot ik van het meer ingetogen spel van prijswinnaar Pieter Streefkerk. Hij speelde onder andere Johannes Brahms: Vivace ma non troppo uit Vioolsonate in G, op. 78.
Kortom: het Presentatiefestival was een feest om nog lang van na te genieten. 27 musici verzorgden 12 verschillende optredens. Mede dankzij hen en 15 vrijwilligers was het fijn om hierbij te zijn.
Links betreffende dit artikel over het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds
- Het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds zet het gedachtegoed van oprichter Theo Olof voort.
- Hubert de Launay verdiepte zich in de historie van Nederlandse vioolbouwers
- Oene van Geel speelt viool, improviseert, houdt workshops en doet nog veel meer.
- De muziek van violist en dirigent Andre Rieu loopt als een notenbalk door mijn leven.
- Alicia Karsonopoero maakt actiefoto’s van de huidige muziekwereld.
Wist je dat?
Wist je dat maar liefst 440 musici een instrument bespelen van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds? Onder hen zijn conservatoriumstudenten plus jong talent en professionele musici. Daarmee draagt het NMF bij aan een bloeiend Nederlands muziekleven.
Zie verder de website van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds
Het is geweldig voor iedereen, wat muziek met je doet!
Kansen voor elk kind om muziek te spelen is belangrijk voor hun ontwikkeling.
Ook volwassenen hebben er baat bij, wanneer ze een muziekinstrument bespelen.
Ook zingen is goed voor je stem en als uitlaatklep. Ontspannend!
Helemaal mee eens, Annelies.
Vandaar dat ik elke dag een uur piano speel. Van Dvorak en Strauss tot Gershwin en meezingers.
Ook zingen is voor mij een echte uitlaaklep, zoals ook jij het noemt.