Het kakkertje van de KoepelKathedraal zit verstopt op het dak van de Haarlemse basiliek. Tijdens de route ‘’De wezens van de kathedraal’’ zag ik hem. Even later ontmoette ik zijn naamgenoot.
Het kakkertje van de KoepelKathedraal staart samen met waterspuwers en monsters vanaf de daken en torens en naar de stad beneden hen. Zonder een woord te zeggen kijken ze naar het krioelende stadsverkeer van Haarlem. In deze oase van rust bewonder ik de Wezens van de KoepelKathedraal.
Het kakkertje van de KoepelKathedraal en zijn verhaal
Het kakkertje van de KoepelKathedraal verbeeldt een handwerker. Deze werkte in de 20er jaren van de vorige eeuw mee aan de afbouw van de torens. In die tijd kenden nieuwbouwprojecten nog geen bouwliften. De bouwvakkers klommen omhoog via steile houten ladders. Zo ook die ene handwerker.
Opeens kreeg hij hoge nood. Hij klom naar beneden. Ladder voor ladder. Eenmaal beneden hield hij het niet meer. In uiterste nood hurkte hij tegen de muur en schoof zijn broek naar beneden.
Juist op dat moment zag de pastoor hem. Hij haalde zijn fotocamera en klikte. Hij gaf de foto aan de Haarlemse kunstenaar Johannes P. Maas. Dankzij hem zit de handwerker voor altijd weggedoken op het dak van de Nieuwe Sint Bavo.
Het kakkertje van de KoepelKathedraal en de kruisbloem
Van alle beelden op dak en torens valt het kakkertje mij het meest op. Vertederd kijk ik naar het op zijn hurken weggedoken figuurtje. Weggedoken met zijn mutsje over zijn hoofd getrokken zit hij daar.
De uitleg van de route ‘’De wezens van de kathedraal’’ hecht er een diepere betekenis aan. ‘’Het poepende mannetje wijst erop dat je zonder je best te doen nooit iets zult bereiken’’, lees ik.
De versteende bouwvakker puft uit van het harde werken aan de voor hem staande kruisbloem. Deze verwijst naar het moment waarop de duivel Jezus in de woestijn probeerde te verleiden.
Het kakkertje van de KoepelKathedraal en de andere wezens
In alle stilte genietende vervolg ik de route langs de wezens van de kathedraal. De door de architect Josef Cuypers bedachte beelden verbeelden de strijd tussen goed en kwaad.
Vanaf de dwerggalerij op dit gedeelte van de KoepelKathedraal laten ze Haarlem hun tronie zien. Zoals de exorcist die de duivel de kerk uit jaagt. Ook een op ware grootte nagemaakte vleermuis verjaagt Satan.
Het kakkertje
Dan verbreken kinderstemmen de stilte van de dwerggalerij. Ik ben niet langer de enige op deze twintig meter boven Haarlem gelegen tocht. Ik hoor een mannenstem, blijkbaar die van de vader. Hij bromt dat hij met zijn zware lijf nauwelijks door de opening naar de galerij komt.
Terwijl ik op de zeer smalle ijzeren brug naar de andere toren sta, zie ik hem. De corpulente man kijkt of hij mij met zijn bolle buik kan passeren. Ik maak een grapje. ‘’Als jij je buik afvlakt en ik mijn borsten intrek, dan kom je er wellicht langs.’’
Dat laat hij zich niet twee keer zeggen. De anderhalve meter maatschappij vergetende schuurt hij langs me heen. En ik? Ik laat mijn schaterlach horen over het Haarlemse gebeuren.
In gedachte hoor ik de poepende metselaar grinniken. Hij verbaast zich over de moderne tijd waarin iedereen haast schijnt te hebben. Zelfs in deze wereld van stilte.
Geniet van nog meer kunst in de KoepelKathedraal
- Han Bijvoet verrijkte de KoepelKathedraal met diverse kunstwerken.
- De KoepelKathedraal is lid van Het Grootste Museum van Nederland.
- Wegens enorm succes zijn De Wezens van de Koepelkathedraal nog te zien tot eind oktober 2021.
Wist je dat?
Wist je dat het atelier van Johannes Maas (1861-1941) tegenover de KoepelKathedraal lag? Hij wilde niets weten van de vernieuwingen in de beeldhouwkunst zoals deze zich vanaf 1900-1915 ontwikkelde. Hij had dan ook geen goed woord over voor het sint Antoniusbeeld van Marc Andriessen. Zelf maakte Maas vooral heiligenbeelden. Toch behoorde hij tot de zestig kunstenaars van de KoepelKathedraal.
Kijk voor meer informatie op de website van de KoepelKathedraal Haarlem.
Regelmatig schrijf ik over kunst. Dat leidt tot vele uitnodigingen. Zoals voor de opening van de expositie Flash/Back in het Mauritshuis. Hiervoor lieten zestien fotografen zich inspireren door eeuwenoude meesterwerken. De expositie werd geopend door Koning Willem-Alexander. Ze vond plaats op 1 juni 2022 ter ere van de 200e verjaardag van het Mauritshuis.